This week there was a strike by Euronews staff who stated that the station was broadcasting ‘sponsored’ content.

It was claimed some countries have paid the network to broadcast programs that were free of criticism and clearly biased.

One Euronews journalist said that the channel cannot “produce sponsored content for dictatorial and undemocratic regimes.” Other journalists have said that they have notice the channel avoiding any criticism directed towards Turkey following the failed coup in July and the human rights that have followed.

Another example is the channel’s alleged subjectivity towards Russia and its foreign policy in Europe. The staff have since support a no-confidence motion in order to remove the station’s management.

The channel has also cooperated with the 30-year president of Congo, Denis Sassou Nguesso, in launching a sister company to Euronews called Africanews.

This has drawn criticism towards the channel as the African leader has been accused of repressing freedom of speech and political opposition in his country.

As a matter of fact, last year the European Parliament reported that Russia may have manipulated the channel into broadcasting information on the events in Ukraine.

A report that was issued by the European Parliament reported that “there are growing concerns about the independence of Euronews.”

Subsidies are given to Euronews by the European Commission in order to ensure the news channel’s independence.

Euronews Reponse

Euronews has denied allegations of aligning or avoiding criticism towards foreign governments. Spokeswoman Lydie Bonvallet stated that all journalists in the news channel follow the “editorial charter based on the fundamental principles of freedom of expression…and editorial independence limited only by respect for the facts.”

Currently NBC is negotiating with Euronews to buy a 30 percent stake in the broadcasting channel at a price of 20 million pounds.